Najważniejsze skróty klawiszowe (Blender 2.8-3.6)

Zbiór najważniejszych skrótów klawiszowych używanych w programie Blender (wersje od 2.8 do 3.6).

Objaśnienie definicji

Słowo lub skrót Objaśnienie
PPM prawy przycisk myszy
LPM lewy przycisk myszy
ŚPM środkowy przycisk myszy (kliknięcie kółka myszy)
element dowolny rodzaj obiektu (lub jego część) na scenie 3D lub obszarze 2D

Skróty klawiszowe w widoku 3D

Kategoria Skrót Opis Pochodzi od słowa
Viewport 3D (ogólne) LPM zaznaczanie obiektu (gdy kursor jest na obiekcie) / odznaczanie obiektów (gdy kursor jest poza obiektami) -
Shift+LPM zaznaczanie następnego obiektu bez utraty poprzedniego zaznaczenia (zaznaczanie kilku obiektów) -
PPM menu kontekstowe -
ŚPM obracanie widoku -
Alt+ŚPM dopasowanie widoku do miejsca kliknięcia -
Shift+ŚPM przesuwanie widoku -
Ctrl+ŚPM lub Numpad+/Numpad- przybliżanie/oddalanie widoku -
Numpad1 widok Front orthographic -
Numpad3 widok Right orthographic -
Numpad7 widok Top orthographic -
Ctrl+Numpad1 widok Back orthographic -
Ctrl+Numpad1 widok Left orthographic -
Ctrl+Numpad3 widok Bottom orthographic -
Numpad5 widok perspektywiczny/prostokątny -
Numpad0 przełączanie widoku kamery/widoku użytkownika -
Numpad, dopasowanie widoku do zaznaczenia -
Shift + ~ Widok pierwszoosobowy (W, A, S, D - poruszanie się, Q - w dół, E - do góry, G - gravity, V - skok, Shift - przesuwaj szybciej) -
~ menu widoku -
Ctrl+Z cofnij akcję -
Ctrl+Shift+Z ponów akcję -
T lewy narzędziownik toolbar
N prawy narzędziownik narzędzia
F3 wyszukiwarka funkcji -
A zaznacz wszystko all
Alt+A lub AA odznacz wszystko all
B zaznaczanie prostokątne box
Alt+B wycinek widoku box
Ctrl+B wycinek renderu box
Del lub X usunięcie zaznaczonych elementów -
G przesunięcie zaznaczonych elementów grab
R obrót zaznaczonych elementów rotate
S skala zaznaczonych elementów scale
Ctrl+M transformacja odbicia mirror
O włączenie/wyłączenie edycji proporcjonalnej proportional editing
Shift+R Powtórz ostatnią akcję repeat
Edit Mode E wyciąganie zaznaczenia extrude
Ctrl+B fazowanie (ścinanie) krawędzi zaznaczenia bevel
Ctrl+Shift+B fazowanie wierzchołków zaznaczenia bevel
I wstawianie geometrii ("okienka") na płaszczyźnie inset
P odseparowanie geometri z edytowanego obiektu separate
F wypełnienie zaznaczenia powierzchnią fill
Alt+F wypełnienie zaznaczenia trójkątami fill
M połączenie zaznaczenia merge
Ctrl+M menu Split -
Ctrl+Shift+M odbicie lustrzane zaznaczenia mirror
Ctrl+R dodawanie loopów -
Y oddzielenie geometrii zaznaczenia od reszty -
Ctrl+X usuwanie geometrii bez tworzenia otworów -
U menu Unwrap unwrap
Sculpt Mode LPM rzeźbienie pędzlem -
Shift+LPM rzeźbienie pędzlem Smooth -
A menu maskowania mask
R wybór skali wokseli remeshera remesh
Ctrl + R wykonanie operacji remesh remesh